10 езически практики считани за нормални в Древна Гърция

Когато библейските пророци говорят за “гоѝм” (езичниците) с презрение, това не е без причина. Може да отнеме часове, ако започнем да изброяваме ужасните, странни и много пъти направо варварски практики, които са се смятали за нормални в култури, които не са били изградени около Десетте Божи заповеди. Затова предлагам едно кратко изложение на 10 практики в гръцката култура, които разкриват до каква степен “езическите” култури са били отдалечени от това, което днес наричаме християнска или по-правилно юдео-християнска цивилизация.

Със сигурност може да се каже, че древните гърци имат несравнимо влияние върху цивилизацията, каквато я познаваме; те постигат значителен напредък в дипломацията и военното дело, което им позволява да развият технологии и култура, довели до невъобразим за онова време напредък. Въпреки съществения им принос към света обаче културата и традициите им са включвали някои практики и вярвания, които биха били немислими за членовете на повечето съвременни общества.

От причудливите им фестивали и ритуали до противоречивите им сексуални обичаи и ужасяващи уреди за мъчения – има много зашеметяващи факти за древните гърци, които не са толкова известни, колкото онези елементи на еленистичното наследството, които са намерили място в съвременните общества днес.

1. Тежки наказания за изневяра

Според древните гърци изневярата е била значително по-лоша от изнасилването; те са смятали, че изнасилването е типична форма на насилствено поведение, която е факт от живота. За тях то не се е отнасяло до насилие срещу съгласието на индивида, а срещу покровителя на този индивид, чиято “собственост” е била увредена и накърнена. Затова обвинението в “насилие” се повдигало от защитниците на жертвата, докато на извършителя обикновено се налагашло глоба, ако бъде признат за виновен. “Мойчея“, гръцката дума за прелюбодеяние, от друга страна, е съвсем различен случай; тя се отнася до “съблазняването на свободна жена под закрилата на кириос (господар, покровител или учител)”. Древните гърци са вярвали, че това деяние има пряко въздействие върху семейството – институция, която е била ценена над всички останали в древногръцкото общество.

Ако прелюбодеецът е бил хванат на местопрестъплението, покровителят е имал законното право да го убие на място. Ако случаят се разглеждал в съда, на прелюбодееца в ануса се набивала голяма ряпа. В допълнение било премахвано и срамното окосмяване на обвиняемия с гореща пепел. Всяко от тези наказания целяло като акт на унижение да направи прелюбодееца женствен.

2. Парично плащане за задгробен живот

Според древногръцки мит за задгробния живот всички умрели хора трябвало да платят на Харон, който владеел ферибота на река Стикс, за да стигнат до подземния свят. Вярвали, че когато човек умре, той трябва да бъде погребан с обол (гръцка монета на стойност една шеста от драхмата) в устата си или близо до тялото си, като плащане за Харон. Вярвали също така, че душите на онези, които не са в състояние да платят таксата, са оставени да се скитат безцелно по бреговете на река Стикс в продължение на сто години, преди да им бъде позволено да прекосят реката.

Древните гърци не са имали представа за неща като рай или ад, явно обаче интуитивно са измислили някакво наказание за задгробния живот.

3. Трениране на голо и продажба на пот

Древните гърци са се интересували особено много от усъвършенстването на телата си и са били обсебени от физиката си. Докато тренирали, мъжете сваляли всички дрехи, заливали телата си с олио и се упражнявали голи. Всъщност самата дума “гимназия” произлиза от гръцката дума “gymnasion”, която означава “училище за голи упражнения”.

Гимназиите са били от изключителна важност за древните гърци; всеки важен град е трябвало да има поне една от тях. Наблюдението на голите тела на мъжете, трениращи в тези заведения, е било част от живота в гимназията; те са били достъпни за хората и са представяли вид демонстрация на мъжественост. След като приключели с тренировката, мъжете остъргвали мазнината и мъртвата кожа от телата си с полукръгъл инструмент, наречен “стригил”. Събраното било ценно притежание, което се продавало на публиката като…еликсир!

Хората се мажели с потта на ‘спортистите’ понеже вярвали, че това успокоява болките. Ако не друго, можело да миришат като олимпийци! Яко, а?

4. Слабо ‘надарени’ гръцки мъжки статуи

Въпреки че са ценели добре сложените и мъжествени тела на мъжете, древните гърци са предпочитали точно обратното за техните гениталии. Гръцките статуи, които днес наблюдаваме в музеите, са слабо ‘надарени’, защото по-големият или еректирал пенис е представлявал идиотизъм и липса на контрол, докато малкият пенис е символизирал сдържаност и интелигентност. Всъщност, когато актьорите в Древна Гърция излизали на сцената, за да изиграят ролята на идиот, те носели комично големи реквизитни пениси.

Според Ингрид Бертон-Моан, фотограф, който е специализиран в правенето на снимки в близък план на тестиси на гръцки статуи:

Древна Гърция е била силно маскулинистична култура… Те са предпочитали “малки и стегнати” гениталии, за разлика от големите полови органи, което символизирало самоконтрол по въпросите на сексуалността”.

5. Вяра в зомбита

Според изследвания, проведени от археолози в Сицилия, манията по зомбитата не е нищо ново; откритията от последното десетилетие разкриват доказателства, че явлението датира отпреди повече от 2000 години. Археологът Кари Сулоски Уивър анализира две погребения от гръцко селище в Сицилия, за които смята, че са останки от “реваншисти”.

Според древните гърци мъртвите тела на някои хора можели да се съживят и за да се задържат на мястото на погребението, трябвало да бъдат “ритуално убити” или да бъдат запечатани чрез притискане с големи камъни или фрагменти от амфори. Уивър също така пише:

“Те си представяли сценарии, в които оживели трупове се надигат от гробовете си, обикалят по улиците и преследват нищо неподозиращи жертви, често за да си отмъстят са нещо, за което им е била отказана справедливост приживе.

6. Нормализиране на педофилията

Макар да знаем, че практиката на педофилията е незаконна и морално отвратителна, много от древните гърци не само са участвали в педофилни връзки, но и са ги възхвалявали. Явлението се е смятало за част от ритуал на възмъжаване за участващите в него младежи. ‘Педерастията’ – сексуална връзка между възрастен мъж и момче в пубертетна или юношеска възраст – е била най-разпространена сред древните гърци.

По-възрастният мъж подарявал жив петел на ухажваното момче – това бил сигурен начин да спечелиш любовта на момче по онова време.По-възрастният партньор се държал като баща на новото си момче-любовник. Но мъжете не биха избрали момчета, които най-много се нуждаят от ментор. Избирали най-хубавите, които можели да намерят. Така момчето ставало постоянен спътник на по-възрастния мъж – докато не започнело да му расте окосмяване по лицето. Щом на едно момче започнело да му расте окосмяване по лицето, по-възрастният мъж започвал да го третира като възрастен човек и го изгонвал от дома си.

7. Странни фестивали

За древните гърци фестивалите са били възможност да общуват със свръхестествения свят. Тези фестивали се отличавали с няколко уникални и често странни културни ритуали, традиции и обреди, които се състояли от атлетически състезания, жертвоприношения, сложни музикални изпълнения и екстравагантни пиршества.

Един такъв фестивал бил Скирофорион, последният месец от атинския календар. През този период атиняните принасяли животински жертви на Зевс. След жертвоприношението се провеждал съдебен процес срещу жертвоприносителя, който след това прехвърлял вината върху вола. След това жертвеният вол бил осъден и удавен, а после ‘възкресен’ и натъпкан със слама.

8. Инфантицид чрез изоставяне

Въпреки че древните гърци смятали детеубийството за варварско действие и го осъждали, те практикували изоставяне на бебетата, които били нежелани поради физически дефекти или пола им. Тази практика не се е смятала за убийство, защото са вярвали, че ако боговете искат да спасят детето, те ще се намесят по някакъв начин.

В повечето случаи решението се оставяло на патриарха на семейството; обикновено се изоставяли бебета с вродени дефекти и бебета от женски пол. Древните гърци смятали, че децата от женски пол са икономическо бреме, защото ако за тях се намерел подходящ съпруг, трябвало да се осигури зестра. Освен това дъщерите рядко можели да допринасят за доходите на домакинството, тъй като за тях имало ограничени възможности за платена работа.

9. Фалически паради

Фалическата обсесията на гърците намирала израз по още един начин. Въпреки, че както научихме по-горе, големите пениси се считали за вид “селяндурщина”, веднъж годишно Атина били оживени от…фалически паради.

Мъже и жени излизали по улиците, носейки изображения на гигантски фалоси над главите си в знак на почит към Дионисий. Това била неразделна част от Дионисиевия празник – фестивал, провеждан в чест на бога на виното. Последователите на Дионис се напивали до козирката и водели фалическо шествие до храма, като пеели песни за пениси и крещели груби шеги по адрес на хората. Според Аристотел фалическите шествия са поставили началото на комедийния жанр. Той твърди, че хората са адаптирали шегите, които са крещели по време на шествията, в цели театрални пиеси. Дори днес идеята за шеги, хумор и комедия са силно повлияни от вулгарност. Трудно е да се намерят чисти шеги или комедии, които са наистина смешни, без да са вулгарни.

10. Дегустация на телесни течности за поставяне на диагнози

Според медицината в Древна Гърция човешкото тяло се е състояло от различни течности, всички от които са имали различен вкус; те са вярвали, че лекарите трябва да могат да идентифицират всяка от тези телесни течности по нейния вкус и вид. Ето защо, ако пациентът е дошъл при древногръцки лекар, чувствайки се зле, той не само е преглеждал внимателно повръщаното от него (например), но и го е опитвал, за да постави “правилната” диагноза.

Всичко това започва с Хипократ – човекът, който стои зад Хипократовата клетва. Той вярвал, че тялото е сбор от течности и че всяка телесна течност има специфичен вкус. Гръцките лекари били обучавани какъв трябва да е вкусът на тези телесни течности, за да могат да разберат дали нещо не е наред. Според Хипократовата медицина урината е трябвало да има вкус на смокинов сок. Така че, ако сте се почувствали леко неразположени, лекарят ви е отпивал малка глътка – и ако урината ви не е била достатъчно тръпчива, е знаел, че има проблем.

Хмм…

Източници:

https://allthatsinteresting.com/ancient-greece-facts#34

https://talesoftimesforgotten.com/2019/01/13/bizarre-ancient-greek-festivals/

https://greektraveltellers.com/blog/10-things-you-did-not-know-about-ancient-greeks

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *